Gallery

Senin, 06 Februari 2012

Isteri Cerewet

Syahdan, seorang lelaki mendatangi rumah khalifah Umar ibn al-Khattab. Lelaki itu tergesa-gesa. Sesampainya di rumah sang Khalifah, iapun tertegun menghentikan langkahnya dan mengurungkan niatnya menghadap khalifah.

Ternyata, di balik bilik Umar ibn al-Khattab, suara perempuan  melengking, sedang Umar hanya diam termangu, tanpa sepatah katapun. Padahal, sang Khalifah terkenal gagah berani, tegas dan sangat brilian.
Ada apa gerangan? Lelaki tadi bermaksud untuk mengadukan isterinya yang cerewet kepada sang Khalifah. Hanya saja, isteri sang Khalifah lebih cerewet daripada isterinya.

Ada lima hal yang harus diingat sang suami, kalau kebetulan isterinya cerewet, yakni:

1.      Isteri itu sebagai benteng api neraka. Di tengah hiruk pikuk kehidupan di luar rumah, rumah tangga sebagai “Oase”, tempat bernaung, tempat berteduh di tengah “gersangnya” arus kehidupan.
2.      Isteri sebagai pemelihara rumah. Dapat dibayangkan kalau seseorang harus membayar, atau mempekerjakan seseorang untuk menjaga hartanya 24 jam. Berapa ongkos yang harus dikeluarkannya. Dengan isteri, semua pundi-pundi kekayaan yang telah dikumpulkannya setiap harinya terjaga dengan baik.
3.      Isteri sebagai penjaga penampilan. Setiap lelaki, biasanya cenderung tidak menjaga penampilan. Biasanya sang isteri yang peduli penampilan sang suami.
4.      Isteri sebagai pengasuh anak-anak. Isteri tempat menanam benih, mengandung, melahirkan, menyusui, dan mengasuh anak. Peran-peran ini hanya dimiliki seorang isteri.
5.      Isteri sebagai penyedia hidangan. Ketika kembali kerja, energy terkuras, isterilah yang menyiapkan segala hidangan dengan segala menunya.

(Moslem Magazine, inspiration and lifestyle, edisi 05/tahun 2010-2011, h. 50-51.).

Tidak ada komentar: